Treceți la conținutul principal

Semnificatia Craciunului (click aici in spatiul virtual unde a fost si ELENA T)

Craciunul este singurul cuvint in limba romana care desemneaza Nasterea Domnului.La romani amintirea acelor vremuri este inca proaspata, de vreme ce in unele sate banatene si transilvanene ziua de 1 ianuarie se numeste Craciunul Mic, nu Anul Nou. In spatiul sud-est european, Craciunul a fost o sarbatoare solstitiala, cind oamenii celebrau divinitatea solara.Termenul de "mos" indica virsta zeului adorat, care trebuie sa moara si sa renasca impreuna cu timpul calendaristic. Peste sarbatoarea autohtona a Craciunului s-au suprapus Saturnaliile romane (la inceputul mileniului 1 i.H. zeul Saturn se celebra intre 17 si 23 decembrie).In satele de pe Valea Muresului, Craciunul este inca legat de anumite credinte populare care se pastreaza si in prezent, iar obiceiul de a oferi daruri isi are originile intr-o legenda pe care numai batrinii o mai cunosc. Craciunul este singurul cuvint in limba romAna care desemneaza Nasterea Domnului. Legendele spun ca Mos Craciun era un cioban rau, care nu a vrut sa o lase pe Maica Domnului sa nasca in staulul sau.In satul Hapria, oamenii cred ca daca primul care intra in casa de Craciun este un barbat este un semn de bunastare si sanatate pentru anul urmator. Pentru a atrage binele asupra caselor lor, oamenii tin masa intinsa toata noaptea.Colindatul este unul dintre obiceiurile de Craciun care se pastreaza cel mai bine in toate satele romanesti, inclusiv cele din judetul Alba. Pe linga mesajul mistic, multe obiceiuri practicate in aceasta zi sint legate de cultul fertilitatii si de atragerea binelui asupra gospodariilor. Copiii din satele de pe Valea Secasului pornesc sa colinde pe la casele oamenilor, iar gazdele trebuie sa-i primeasca pe colindatori. In unele sate se mai pastreaza si un alt obicei: cel mai in virsta membru al familiei trebuie sa arunce in fata colindatorilor boabe de griu si de porumb. Batrinii spun ca daca boabele peste care au trecut colindatorii vor fi date gainilor, acestea vor fi spornice la ouat. Ei cred, de asemenea, ca vor avea o recolta foarte buna in anul urmator daca vor amesteca saminta pe care o vor pune in brazda cu boabele folosite in ajun la primirea colindatorilor. Craciunul nu a fost intotdeauna asa cum il vedem acum. De altfel, el a devenit sarbatoare legala abia in secolul al XIX-lea. Nu au existat nici brazi si nici Mos Craciun dintotdeauna. Si nici macar colinde… Unul dintre cele mai indragite obiceiuri de Craciun, colindatul, era pe vremuri interzis. Cel care a decis ca muzica este nepotrivita pentru o zi solemna cum este Craciunul a fost Oliver Cromwell, care in secolul al XVII-lea a interzis colindele. Cel mai vechi cintec crestin de Craciun este "Jesus refulsit omnium", compus de St. Hilary din Poitiers, in secolul al IV-lea.
Cea mai veche transcriere dupa un colind englezesc este unul scris de Ritson, in 1410. In 1818, ajutorul de preot austriac Joseph Mohr a fost anuntat cu o zi inaintea Craciunului ca orga bisericii sale s-a stricat si nu poate fi reparata la timp pentru slujba de Craciun. Foarte trist din aceasta pricina, el s-a apucat sa scrie trei piese care sa poata fi cintate de cor, acompaniat la chitara. Una dintre ele era "Silent Night, Holy Night", care astazi este cintata in peste 180 de limbi de milioane de persoane.Cea mai vinduta piesa de Craciun din toate timpurile este "White Christmas" a lui Bing Crosby, din filmul clasic "Holiday Inn". Peste 30 de milioane de exemplare din acest single au fost vindute in intreaga lume.O alta poveste mai putin cunoscuta legata de Craciun este faptul ca in secolul al VII-lea calugarii foloseau forma triunghiulara a bradului pentru a descrie Sfinta Treime. In jurul anului 1500, oamenii au inceput sa vada in bradul de Craciun un simbol al copacului din Paradis si au atirnat in el mere rosii, simbol al pacatului originar. In secolul al XVI-lea, familiile crestine au inceput sa decoreze brazii cu hirtie colorata, fructe si dulciuri. Dar mai inainte, in secolul al XII-lea, oamenii obisnuiau sa atirne brazii de Craciun in tavan, cu virful in jos, ca simbol al crestinatatii. Inca nu este clara originea acestui gest. Astazi stim ca Iisus nu s-a nascut la 25 decembrie, ci cindva in martie. Decembrie a fost ales pentru aceasta sarbatoare pentru a coincide cu sarbatorile romane pagine dedicate zeului Saturn (Saturnalii) si Mithra (vechiul zeu al luminii), o forma de venerare a Soarelui. Primii crestini nu celebrau nasterea lui Iisus. Sarbatoarea nasterii era considerata in luna septembrie, o data cu Ros Hashana (sarbatoare din calendarul iudaic). In anul 264, Saturnaliile au cazut in 25 decembrie si imparatul roman Aurelian a proclamat aceasta data "Natalis Solis Invicti", festivalul nasterii invincibilului Soare. In anul 320, Papa Iuliu I a specificat, pentru prima data oficial, data nasterii lui Iisus ca fiind 25 decembrie. In 325, imparatul Constantin cel Mare a introdus oficial Craciunul ca sarbatoare care celebreaza nasterea lui Iisus. De asemenea, el a decis ca duminica sa fie "zi sfinta" intr-o saptamina de sapte zile si a introdus Pastele cu data variabila. Cu toate acestea, cele mai multe tari nu au acceptat Craciunul ca sarbatoare legala decit din secolul al XIX-lea. In Statele Unite, Alabama a fost primul stat care a adoptat Craciunul ca sarbatoare legala, in 1836. Oklahoma a fost ultimul stat, in 1907.Pe vremuri, nici spiridusii nu erau ce sint acum. Ei furau cadourile de sub brad, nu le aduceau. Conceptul de spiridusi de Craciun provine din credinta straveche ca gnomii pazeau casa omului de spiritele rele. Spiridusii au fost iubiti si uriti, pentru ca desi uneori se purtau cu bunavointa puteau foarte usor sa se transforme in niste fiinte rautacioase si nesuferite, atunci cind nu erau tratati cum se cuvine. Perceptia cea mai raspindita era ca ei erau dupa cum era si persoana cu care aveau de a face, rautaciosi sau draguti. In Evul Mediu, ei mai degraba asteptau daruri decit sa le faca. Abia pe la mijlocul secolului al XIX-lea spiridusii au devenit prieteni ai lui Mos Craciun.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Apa Riurilor - Serviciul de salubritate al romanilor

De fiecare data cand cresc corele riurilor se curata si albiile acestora pline de gunoaie ca efect al necivilizarii. Toata lumea arunca ce ii prisoseste fie ca merge la "iarba verde" fie ca locuieste in zone rurale si administratia nu a binevoit sa organizeze salubrizarea localitatilor. Apa din ploi si zapezi ne prezinta de fiecare data dimensiunea lipsei de civilizare a conationalilor. Asa ceva in tarile Europei sau chiar  in MONGOLIA nu se concepe.

GHID simplu pentru depunerea cereri unice de plată la APIA (util persoanelor care au teren agricol, animale, producatori, ..) pe 2015

Așa cum am povestit î n articolul cu pățania rudelor mele în raport cu APIA 2015 , m-am hotărât să denunț specializarea mea, AD-HOC,  în domeniu pentru a fi folositoare și altor persoane care au de depus cererea unică de plată la APIA pentru subveții la terenuri agricole, animale sau produse.  A se reține: Voi cei care citiți, din întâmplare, sau nu,  ca utilizatori de computere (copii, nepoți, frați, surori, afini ai acestora) îi puteți  ajuta!   PUTEȚI AJUTA BUNICII, PĂRINȚII ȘI ALTE RUDE CHIAR DIN ORAȘELE UNDE STUDIAȚI, LUCRAȚI pentru a depune documentașia la APIA!!! GHID (de amator) pentru fermierii care solicită subvenție de la APIA  PAS cu PAS (nu ca a președintelui) Pasul 1. Mergi la primăria unde sunt terenurile ce le utilizezi sau le deții și soliciți o Adeverință din care rezultă terenurile (parcelele) care sunt în proprietate sau utilizate. Dacă nu esti proprietar si utilizezi terenul altcuiva trebuie să faci un contract de ARENDĂ sau COMODAT. VEzi documente Pas

La Oarba de Mureş a existat un erou colectiv: oştirea română

Recent am trecut prin Oarba de Mures, un loc cu rezonanta in istoria poporului roman, citam din cuvantul la dezbaterea parlamentara a deputatului Lădariu Lazăr " Ardealul şi-a aşteptat fraţii cu inima la trecători, cu nădejde în izbânda visată, dorinţa de eliberare a Ardealului era să fie sprijinită, ca dovadă a unităţii de neam, de Divizia a IX-a de Infanterie Constanţa a generalului Costin Ionaşcu, celebra Divizie Mărăşeşti care s-a acoperit de glorie în Moldova în anii Primului Război Mondial. Ajunşi la capul de pod Cipău - Ogra - Iernut au întîlnit iadul pe pămînt: forţarea Mureşului, lupta pentru fiecare metru de teren sub văzduhul care fierbea avea un singur ţel – cucerirea blestematei Cote 495, aşezarea steagului victorios pe o poziţie inespugnabilă. Sub singurul îndemn "Înainte, val după val!", au căzut în acea toamnă a anului 1944 peste 11 000 de ostaşi. Pentru scoaterea din nemeritata uitare a celor care au dat ţării ca supremă jertfă tot ce aveau mai